On-line: гостей 0. Всего: 0 [подробнее..]
Форум об аланах, скифах и иных древних народах, оказавших влияние на этногенез народов Северного Кавказа

АвторСообщение
администратор




Сообщение: 8013
Зарегистрирован: 15.06.09
Откуда: ниоткуда
Репутация: 4
ссылка на сообщение  Отправлено: 28.01.15 19:59. Заголовок: Татаркъан Багатырев


-20-

ТАТАРХАН БАГАТЫРЕВ (2)
(КАРАЧАЕВСКАЯ ПЕСНЯ)

В местах нахитана (3) расставили три вехи (4):
Из Даута (5) раздался оглушительный крик

________
2) Из тетради Н.И. Урусбиева.
3) Нахитан – на видных местах.
4) Во время военных тревог обыкновенно на видных местах выставляли длинные жерди с навязанными флагами или пучками травы, чем вызывали жителей в погоню за врагом; кроме сего такие же жерди ставили у домов, из которых мужчины не выходили в поход, в знак посрамления.
5) Даут – аул в Карачае.


-21-

И оттуда в большой Карачай прилетела весть.
Весь Карачай собрался на Санчик (1).
Из трех ущелий партиями на тревогу вышли.
Вышел и Крымшамхалов доблестный Гилястан.
В день выезда князя Гилястана
Под ним конь сильно скакал.
Багатырев доблестный Татархан
Не ленясь ходил и славу приобрел.
Ой, Мукаев доблестный Байчакку,
Он на Даудское плоскогорье поскакал
И там про Татархана осведомлялся,
Татархана в доме не нашел:
Татархан к осенним баранщикам пошел
Просить барана на зарез.
Ах, если бы мы настигли врага,
Татархана впереди бы поставили.
Настигнувши врага, мы над ним потешились бы.
***
Татархан домой пришел вечером.
«Мать, я бесконечно голоден»,
Так матери сказал Татархан.
«- Присланного тобою барашка
«Мы вчерашнюю ночь зарезали,
«Тебе хорошую долю оставили.
«С трех равнин твои три сестры приехали,
«Твою долю они поели и уехали.»
Пред ним поставила баранью лопатку и часть головы.
Он два раза содрал мясо и три раза вкусил.
Посмотревши на лопатку (2), он у матери спросил, что нового?
«Карачай находится в покое при косах и вилах» (3),
Так ответствовала мать.
________
1) Санчик – местность в Карачае.
2) 2) Горцы на бараньей лопатке гадают: начисто счищают лопатку, смотрят на свете и так узнают будущее и прошлое. Татархан, смотря на лопатку, увидел, что в Карачае что-то неладно.
3) Т.е. Карачай находился при обыкновенных занятиях: косят и гребут сено.


-22-

«- Мать, мы заснем, потом встанем и бывшие дела увидим…
«Тогда среди своих товарищей, не подымая головы, умрем (1).
«- В таком случае сообщу тебе вести, мой сынок.
«Кызыльское (2) войско аул Даутово разграбило,
«Твою емчекскую (3) мать увели.
«Как корова, отбившаяся от телка, она, оглядываясь, ревела.
«. . . (4)».
«- О, Боже! а я свои чабуры отдал баранщику;
«Да будут мои ноги крепки, как у домашнего катра».
Не мешкая долго, он схватил свое оружие
И направился на сховатскую дорогу.
Растянувшись, конь скачет, как скаковой Шаулох (5).
Он, подобно древним нартам, достиг цели похода.
Карачай был задержан рекою Сховат.
Багатырев доблестный Татархан
Обвязал себя лошадиным арканом
И как шаулохский конь воду перешел,
Перешедши, закричал на манер бобра-самца
На лежащих длинношерстных баранов (6),
И как волчица врезался в середину их (7)

______
1) Увидев на лопатке, что карачаевцы находятся в погоне за врагом, Татархан делает намек, что если он будет спать, то на утро он будет осрамлен и ему останется только умереть.
2) Сванетское войско.
3) Женщина, которая вскормила Татархана своим молоком.
4) Строка нецензурная.
5) В Кабарде существовала очень резвая и выносливая порода лошадей под названием Шаулох. Теперь еще есть эта порода, но очень мало.
6) Т.е. на сванетов.
7) О том, как в этом деле действовал Татархан, рассказывается так. Сванеты с обильной добычею, награбленной у карачаевцев, перешли через мост, перекинутый через очень бурную горную речку, и чтобы обезопасить себя от погони, этот мост разрушили. Карачаевцы, доскакав до реки и видя невозможность переправиться, уже обратились вспять. В это время подоспел Татархан и вернул карачаевцев. Для того, чтобы переправиться через бурную речку, Татархан придумал следующее: он обвязал себя арканом, опустил вершок своей папахи вниз, туда наложил сосновую смолу, зажег ее (дело было ночью) и стал переправляться через реку, наказав своим, что покуда они будут видеть огонь, пусть аркан держат вольно, но как только огонь потухнет, зна-


-23-

По водам Сховата кровь потекла.
Ой, Кабаев трусливый Жулуй!
На тебе кровь есть, а раны нет;
Отдай отцу свиной кал.
Ой, Макаев доблестный Байчокку
Вниз по хребту спускался.
И с товарищами на низ направился.
Боже, благословение доблестям Татархана!
Он Карачаевское войско возвратил,
Которое в смятении назад бежало.
Разжевывая каржин с кровью,
Крымшамхалов доблестный Гилястан
Сделал себе нарукавники из белого серебра
Ой, Шакманов князь Тамма
С Чегема пришел, белый витязь (1);
У него трофеи похода – два невольника.
Князю Тамма нужны невольники, а также и скот.

______
чит он тонет, и тогда пусть его вытаскивают. Татархан благополучно переправился. На другой стороне реки он нарубил жердей, привязал к ним аркан и карачаевцы потащили их. Таким образом смастерили животрепещущий мост, чрез который перешли карачаевцы. Между тем сванеты, утомленные походом и полагая себя в безопасности, крепко заснули. Вот тут-то и произошел полный разгром сванетов.
1) Тамма Шакманов из Чегема гостил в Карачае и также участвовал в походе.

(К.П. Тульчинский. Пять горских обществ Кабарды. I. Этнографически-экономический очерк. II. Горские поэмы, песни, легенды, предания, сказки и пословицы. – Владикавказ. Типография Терского Областного Правления. 1903)



Мои примечания:
1. Тульчинский здесь немного ошибся, указав, что нападение совершили сваны, речь на самом деле шла о нападении абазин-кызылбеков, а не сванов.
2. Под рекой Сховат имеется в виду река Аксаут.


Карачаево-балкарский ДНК-проект: http://www.familytreedna.com/public/KBalkarDNA/default.aspx?section=yresults

Базы данных:
http://www.ysearch.org/
http://www.semargl.me/ru/dna/ydna/
Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
Ответов - 41 , стр: 1 2 All [только новые]







Сообщение: 2573
Зарегистрирован: 06.06.13
Откуда: Bashkortostan, Ufa
Репутация: 2
ссылка на сообщение  Отправлено: 28.01.15 21:49. Заголовок: А почему такое имя с..


А почему такое имя специфическое - Татархан?

Что значит Татархан на карачаевском?

Наш сайт по этногеномике
http://suyun.info

R1a-Z2123, Y2632+, Y2633+, SUR53+
Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
постоянный участник


Сообщение: 909
Зарегистрирован: 29.06.13
Репутация: 4
ссылка на сообщение  Отправлено: 29.01.15 09:40. Заголовок: ТАТАРКЪАН "Къара..


ТАТАРКЪАН
"Къарачай халкъ джырла" Москва 1969дж эм китабдан (версия 1)

Джауумла джауалла тау джалпакълагъа, кёллеге,
Къуугъун келгенди Къарачайда эллеге.
Ныхытны башында сюеледиле юч къурукъ,
Дуут аягъындан чыкъды ачы къуугъун, къычырыкъ,
Бир къауум джетди Къарачайгъа ычхыныб,
Анда болур Батда улу батыр Татаркъан,
Джетишген кюн алады ол керти къан.
Экинчиси Мука улу омакъ Байчагьар,
Къылычындан къызыл-ала къан агъар.
Татаркъан бизден артыкъ не этеди?
Джау кёрсек а аллыбызгьа салабыз,
Джаугъа джетсек, къаныбызны алабыз.
Татаркъанны кюндюз излелле да табмалла,
Эр джигитле джукъламалла, джатмалла.
Иммолат да ёрге-энишге чабады.
Кеси миннген тору аджирни арытды,
Бийлигин сахдиян чарыкъла бла танытды.
Татаркъан а джолоучулукъ алгъанды, Ох эте, кеч эте экинчи кюн келгенди.
Къарагъанды да элде киши кёрмегенди.
- Анам, джаным, бизни элибиз къайры кетгенди?
- Ишни заманыды, элибиз ишге кетгенди.
- Анам, тюнене къойчу къошда къалгъанем,
Джангур джаууб онгсуз, къолайсыз болгъанем.
Эртден бла сюрюу къобхунчу
Ашыгъыб мен эртде туруб кетгенме,
Бек ач болуб, уллу инджилиб джетгенме.
Бир хазырынг-бузурунг джокъмуду?
- Алгъын ийген къойларынгдан этген эдим къурманлыкъ,
Андан сеннге толу юлюш къойгъанем.
Юч ёзенден юч эгечинг джетдиле,
Ала джылаб сеннге алгьыш этдиле,
Юч сюегин ючюсю ашаб кетдиле.
Сеннге къалгъан джаурун бла баш джарты,
Сени аузунга тийсин деб къойгъанем.
Ашай тур, ол тюлдю ашарыкъны арты.
Ол джаурунну этин сыдырды да юч къабды,
Элни къуугъуннга кетгенин джауорундан таныды.
- Анам, мени иш заманды деб, джубатма,
Къуугъуннга кетген аскерни да узайтма,
Берген сютюнг бла сенден тилейме.
- Къалмазлыкъса, джашым, аны билеме,
Дууут джалпагъын къызылбек аскер алгъанды,
Элибиз да къуугъун этиб къуралгъанды.
Джалпакъ къыллы къалмай ёзеннге да киргенди,
Къатынны-къызны джалан аякъ этдириб сюргенди.
Эмчек ананг бара эди къызгъан ийнекча ёкюре,
Къызылбекле бара элле джесирлеге джекире.
- Анам, бюгече бир джарлы джашчыкъ кёргенем,
Ол джашчыкъгъа чабырларымы бергенем.
Джокъмуду меннге эрик ашагъан чабырлыкъ?
Къалмагъанды энди рахатлыкъ, сабырлыкъ.
Чабырлыкъны ууа, чаба кетгенди,
Эрлай джолда эки чабыр этгенди,
Аскерни Схауат сыртында джетгенди.
Секириб ол эрлай ёре туруб, Эки этегин бюрек башындан къайырды,
Бёлек уланны сыртны энишге
Сютден тойгъан маркъа къозулай ойнатды,
Джетгени бла къан гыртчыла чайнатды.
Ёте барды да эркек къузгьунча къычырды,
Къыркъылгъан къойгъа джыйын джанлы ычхынды,
Схауатны сууун къызыл къаннга алдырды.
Батда улу батыр Татаркъан,
Арыгъан джашлагъа салды аркъан,
Манс джетмейди батыр Татаркъанны белине,
Ой, бет табдырды Къарачай деген элине.
Батыр Татаркъан алтынлыгьа бетден-бетге базады,
Къызылкёнчек улу омакъ Иммолат Аягъындан черкес атлай асхайды.
Татаркъан алтынлыны бетден-бетге атады,
Къызылкёнчек улу аягъындан черкес атлай джатады.
Схауатда ачы барды да, гара джокъ.
Не къарайбыз да Алботланы Зулияда
Бирден сора джара джокъ.

======


Я как то переводилдил эту песню и меня поправили таким образом.

"Татаркъан-был огромного роста и огромной физической силы. Враги из соседних племен напали на один карачаевский аул Дуут. В это время в ауле мужчин не было. Были на полевых работах. Всех кого нашли угнали в плен. Карачаевский отряд погнался в погоню во главе с одним из князей. Враги перешли приграничную реку, разобрали мост. Дело было в период полноводья и карачаевцы не смогли преодолет водную преграду. Князь ничем себя не проявил кроме как "красной обувью". В это время подоспел Татаркъан. Он взял руководство операцией на себя. Взял с собой нескольких отборных ребят, а остальных отправил домой. Переплыл бурную реку. Остальных привязывали кожаными ремнями , а Татаркъан тянул с другого берега. Среди пленных была и молочная мать Татаркъана, которя знала, что Татаркъан умеет кричать как черный ворон (къундуз-черный ворон. У тебя в переводе-бобер. Бобер будет-къузгъун). Уставшие враги решили отдохнуть и заснули. Татаркъан кринул как ворон, молочная мать узнала, что это Татаркъан и дала сигнал дотронувшись до своей головы, мол врагов много как волос на голове. Татаркъан в ответ погладил свою бороду. Карачаевцы в лесу срубили жерди. Двое с двух концов жердью прижимали спящих врагов к земле, а один быстро рубил головы. Одного врага оставили, но отрезали уши. Заставили его отрезать мужские достойнства своих соплеменников и собрать в кожанный мешок. Посадили на коня, крепко привязыли руки, ноги к лошади, приторочли мешок с "хозяйством" сказав: "передай женам, они разберутся, где чье "достоинство".( Одна из угнанных была изнасилована. )Вот коротко так. Слово "манс" не расстение, а ремень из кожи, использовали как веревку. "



Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
администратор




Сообщение: 8016
Зарегистрирован: 15.06.09
Откуда: ниоткуда
Репутация: 4
ссылка на сообщение  Отправлено: 29.01.15 11:14. Заголовок: Amigo пишет: А поче..


Amigo пишет:

 цитата:
А почему такое имя специфическое - Татархан?

Что значит Татархан на карачаевском?


Имя этого героя звучало на самом деле как Татаркъан. Означает "татарский хан". Ведь татары были сильным народом, память об этом, видать, еще была свежа в народе в 18-м веке, когда этот герой жил. У нас есть и такое имя как Орусбий ("русский князь"). Разумеется, ни татарханы, ни орусбии к собственно татарам и русским никакого отношения не имеют. Это просто имена в честь сильных народов.

Карачаево-балкарский ДНК-проект: http://www.familytreedna.com/public/KBalkarDNA/default.aspx?section=yresults

Базы данных:
http://www.ysearch.org/
http://www.semargl.me/ru/dna/ydna/
Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
администратор




Сообщение: 8018
Зарегистрирован: 15.06.09
Откуда: ниоткуда
Репутация: 4
ссылка на сообщение  Отправлено: 29.01.15 11:48. Заголовок: кеме пишет: къундуз..


кеме пишет:

 цитата:
къундуз-черный ворон. У тебя в переводе-бобер. Бобер будет-къузгъун


Это не мой перевод, а Тульчинского! И, кстати, ты перепутал: На самом деле "къузгъун" - это ворон, а "къундуз" - бобр.

кеме пишет:

 цитата:
Слово "манс" не расстение, а ремень из кожи, использовали как веревку. "


Да, "манс" - это кожаный ремень.

Карачаево-балкарский ДНК-проект: http://www.familytreedna.com/public/KBalkarDNA/default.aspx?section=yresults

Базы данных:
http://www.ysearch.org/
http://www.semargl.me/ru/dna/ydna/
Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить



Сообщение: 123
Зарегистрирован: 25.01.13
Репутация: 2
ссылка на сообщение  Отправлено: 29.01.15 12:30. Заголовок: Сау бол Альберт! Тул..


Сау бол Альберт!
Тульчинскийни окъумагъанем. Эртде заманда бир къарт къолу бла джазыб берген эди Татаркъанны джырын. Джырны толу аты "Багъатырланы Баттаны уланы батыр Татаркъан" деб айтылады. Совет фольклористле джырланы, хапарланы да бираз "сюрмелеб", "тюзетиб" басмагъа алай бергендиле. Сейри неди десенъ, джырда -лар, лерле бардыла.

Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
постоянный участник


Сообщение: 702
Зарегистрирован: 12.05.13
Репутация: 2
ссылка на сообщение  Отправлено: 29.01.15 13:04. Заголовок: Къундуз вообще то вы..


Къундуз вообще то выдра .
Багъатыр пишет:

 цитата:
-лар,-лер


Муслиман окъууу болгъан адаммы эди ол къарт? Мени анамы къарнашы сёлешсе да -лар,-лер деб къоя эди ,
дин китабланы окъуй ,тили алайгъа юрениб.


Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
администратор




Сообщение: 8020
Зарегистрирован: 15.06.09
Откуда: ниоткуда
Репутация: 4
ссылка на сообщение  Отправлено: 29.01.15 14:18. Заголовок: Умар пишет: Къундуз..


Умар пишет:

 цитата:
Къундуз вообще то выдра .


Специально в словарь заглянул. Там "бобр", редко "выдра", а в фольклоре даже "черный ворон" иногда. Так что, Кеме тоже в чем-то был прав. Но вообще "черный ворон" - это "къузгъун".



Карачаево-балкарский ДНК-проект: http://www.familytreedna.com/public/KBalkarDNA/default.aspx?section=yresults

Базы данных:
http://www.ysearch.org/
http://www.semargl.me/ru/dna/ydna/
Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить



Сообщение: 124
Зарегистрирован: 25.01.13
Репутация: 2
ссылка на сообщение  Отправлено: 30.01.15 11:22. Заголовок: Умар пишет: Муслима..


Умар пишет:

 цитата:
Муслиман окъууу болгъан адаммы эди ол къарт? Мени анамы къарнашы сёлешсе да -лар,-лер деб къоя эди , дин китабланы окъуй ,тили алайгъа юрениб.


Муслиман окъуу барды десем алдарыкъма. Ол заманлада дуу этерге да къоркъа эдиле кёб адамла. Лар, -лер дегенлери бурун оруслула французча къыйшдыргъаннъа ушайды.

Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
moderator


Сообщение: 2439
Зарегистрирован: 22.06.09
Репутация: 3
ссылка на сообщение  Отправлено: 30.01.15 20:38. Заголовок: http://i9.pixs.ru/th..




Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
moderator


Сообщение: 2440
Зарегистрирован: 22.06.09
Репутация: 3
ссылка на сообщение  Отправлено: 30.01.15 20:40. Заголовок: http://i9.pixs.ru/th..




Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
moderator


Сообщение: 2441
Зарегистрирован: 22.06.09
Репутация: 3
ссылка на сообщение  Отправлено: 30.01.15 20:43. Заголовок: http://i9.pixs.ru/th..




Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
moderator


Сообщение: 2442
Зарегистрирован: 22.06.09
Репутация: 3
ссылка на сообщение  Отправлено: 30.01.15 20:46. Заголовок: Бундан: "Литерат..


Бундан: "Литературадан хрестоматия". 2-чи кесек. Нарсана. 1935 дж.
Учхара берилгенликге, бунда талай тизгини, башха вариантлада тюбешмегенлери бардыла. Кесида бу вариантны Къочхарланы Исмаилдан джазгъандыла

Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
администратор




Сообщение: 8046
Зарегистрирован: 15.06.09
Откуда: ниоткуда
Репутация: 4
ссылка на сообщение  Отправлено: 30.01.15 21:00. Заголовок: Къуру Тульчинскийни ..


Къуру Тульчинскийни версиясы бла къалмай, башха вариантла да салына эселе, теманы атын атын "Татархан"-дан тюзюне - "Татаркъан"-нга айландырайым!

Карачаево-балкарский ДНК-проект: http://www.familytreedna.com/public/KBalkarDNA/default.aspx?section=yresults

Базы данных:
http://www.ysearch.org/
http://www.semargl.me/ru/dna/ydna/
Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
moderator


Сообщение: 2445
Зарегистрирован: 22.06.09
Репутация: 3
ссылка на сообщение  Отправлено: 30.01.15 21:11. Заголовок: Albert пишет: Къуру..


Albert пишет:

 цитата:
Къуру Тульчинскийни версиясы бла къалмай, башха вариантла да салына эселе, теманы атын атын "Татархан"-дан тюзюне - "Татаркъан"-нга айландырайым!


миллетибизни эм бек фахмулу джигилерибизни бириди. эртдеден бери бир иги статьяны ким болса да джазса, тарихчилерибизден, керекди

Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить



Сообщение: 126
Зарегистрирован: 25.01.13
Репутация: 2
ссылка на сообщение  Отправлено: 31.01.15 12:28. Заголовок: огъары учкулан пишет..


огъары учкулан пишет:

 цитата:
Кесида бу вариантны Къочхарланы Исмаилдан джазгъандыла




Совет заманда джазылгъанланы иги кысхартхандла, тюрлендирген да этгендиле.
Магъанасын да "классовый борьбагъа" буруб кюрешгендиле.

Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
администратор




Сообщение: 8061
Зарегистрирован: 15.06.09
Откуда: ниоткуда
Репутация: 4
ссылка на сообщение  Отправлено: 31.01.15 15:00. Заголовок: Багъатыр пишет: Сов..


Багъатыр пишет:

 цитата:
Совет заманда джазылгъанланы иги кысхартхандла, тюрлендирген да этгендиле.
Магъанасын да "классовый борьбагъа" буруб кюрешгендиле.

Болмайдыла была бу классовый борьба бла. Не кюрешиб тургъан эселе да Алий улу Умар болсун, Тамбий улу Ислам болсун, башхала болсунла, классовый борьбагъа эс бёлдюрюб, кесин чырт бири сакълаялмады репрессияладан. Бу къралгъа подхалимлик этмей, миллетге игилик этерге кюрешген, кеси къуруса да, ызындан атын иги бла айтдыргъанлай къаллыкъ эди.

Карачаево-балкарский ДНК-проект: http://www.familytreedna.com/public/KBalkarDNA/default.aspx?section=yresults

Базы данных:
http://www.ysearch.org/
http://www.semargl.me/ru/dna/ydna/
Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
moderator


Сообщение: 2467
Зарегистрирован: 22.06.09
Репутация: 3
ссылка на сообщение  Отправлено: 07.02.15 14:46. Заголовок: Багъатыр пишет: Сов..


Багъатыр пишет:

 цитата:
Совет заманда джазылгъанланы иги кысхартхандла, тюрлендирген да этгендиле. Магъанасын да "классовый борьбагъа" буруб кюрешгендиле.


ол хрестаматиядан келтюрюлген вариант учхара берилгенине сейири джокъду: сабийлеге джазылгъан китабтанды ол)) къысхартылгъан джерлери аны ючюн боладыла, мени сартын

Энтда бир зат Татаркъанны юсюнден:

Джатдоланы Алий

КЪАРТЛАНЫ ХАПАРЛАРЫ
/…/ Башха къартлагьача, меннге да тюшеди кесимден узакъ гитчеле бла сёлеширге. «Къайсы тукъум къайсы тукъумгъа джууукъ джетеди?» – деб кёбле соруучандыла. Башхаладан бир толу, ишексиз джукъ билгеними айтама, кёбюсюне уа кесибизни тукъумдан хапар береме. «Къобан, Джатдо, Багъатыр – юч тукъум — юч туугьан къарнаш», — дейме. Къарачайда башха тукъумла да алайдыла. Ол огъай, биз эт неда сют къарнашлабыз деб, бир-бирине къыз бермей, къыз алмай тургъандыла алгъаракълада кёб тукъумла. Ол затланы билиу тукъумланы араларында байламлылыкъны бегитиудю, адамланы джууукъ кёдлю этиудю, тарих джолубузну ангылауду, миллет шартларыбызны сакълауду.
Мени атам, къартлыкъгьа дери джашаб, 1932 джыл ауушхан эди. Ол заманда меннге онбеш джыл болгъан эди. Кеси кёрюб, сынаб да кёб затланы юслеринден хапар айта эди, къарт атасы Джаныккудан эшитген, затларын а чыртда унутмай тургъанын билдириучен эди. Андан, дагъыда аны тенглиледен назму халда, джыр халда айтылгъан тизгинле да асламысына эсинде эдиле. Бир-бир сёзлени, тизгинлени унутханы болса, хапарны джарты зтмез ючюн, кеси къоша баргьанын да сезе эдик. Эшта, халкъны аууз творчествосу алай бла къурала болур. Хар ким бирер тюрлю айтадыла, алай болса да айтылгъан затны магьанасы толу сакъланса, унутулгъан сёзлени, тизгинлени аланы хыйсабларына келишгенча орунларына сала баргъанны уллу, терсликге санамайма. Алайсыз бир къауум затла халкъны эсинден чыртда кетиб къалыргъа боллукъдула. Мен кесим бир-бир джырланы, айтыуланы тюзеталмай, бу биле болур деген адамланы къоймагьанча соруб чыкъгъанма. Ма былайды деб, тикрал бегитгеннге алай кёб тюбемегенме. /…/

Къарнашланы аталары Лепусха,
Аны атасы Башыла,
Эркелетсе, айтханды
Лепусха юч джашына:
Огьурлу Къобан къойдады,
Батыр Багъатыр бойдады,
Джатдо эрке атлымды,
Къабартыда тойдады.
Татаркъанны юсюнден кёб хапар джюрюйдю, джырла да бардыла. Аладан мен эшитгенлени бу тюбюнде тизгинле бла берирге боллукъду.

Татаркъан кетгенди,
Ой, союм джыя сыртлагъа,
Ой, джау чабхакды
Къарачай эллеге, джуртлагъа.
Кече къойчу къошда
Бир аман тюшле кёргенди.
Эки чабырын да
Бир сюрюучюге бергенди.
Ол анасына джалан аякъ келгенди,
Элде адамла
Аз болгъанларын кёргенди.
«Кече тюшюмде
Бир аман тюшле кёргенме,
Эки чабырымы да
Бир сюрюучюге бергенме.
Ой, анам, джаным,
Къайдады бизни элибиз?
Джалан аякъма,
Бир чабырлыкъ табыб беригиз,
Ой, анам, джаным,
Нек бузулгъанды къаныгьыз?
Ашамай чыкъгъанма,
Меннге бир къабарыкъ салыгъыз...»
«Сеннге къалгъан, балам,
Джау орун бла баш джарты,
Элге джау чабханды,
Джау - къызылбекле - Тау Арты.
Элибизге къызылбекле киргендиле,
Къатын, къыз айырмай,
Элни бёлюб сюргендиле.
Эмчек ананг кетгенди
Ол ийнек кибик ёкюре...»
Татаркъан кетди,
Кййик джугъутурча секире.
Татаркъан джауну
Джалан аякъ сюргенди,
Эки чабырын
Джолда тизиб кийгенди.
Алай къанлы джауну
Кёче сюрюб джетгенди,
Къобхан суудан
Кьарангыда ётгенди.
Тёппесинде
Балаууз чыракъ джандырды,
Кече суугьа
Аркъан кёпюр салдырды,
Нёгерлерин
Аркъан бла ётдюрюб,
Схауат сууун
Ызларында къаддырды.
Суудан ётюб,
Къузгъун кибик къычырды,
Джатхан джаугъа
Тулпар джыйын ычхынды,
Джатхан джауну
Суу ызына сойлалла,
Экеулерин
Бир-бирине байлалла.
Байладыла, -
Ёлтюрмедиле, тюйдюле,
Ызларына сюйюмчюге ийдиле.
Ачыгъанларын
Кече бла злтдиле.
Къызылбекле
Къуугъун этиб джетдиле.
Экиннчиде
Къарачайгъа тиймезге
Къанлы джаула
Джыйылыб ант этдиле
Эмчек анасын
Аркъасына кёлтюрдю,
Къобхан суудан
Сырты бла ётдюрдю.
Джау аскерни
Суу ызында къалдырыб,
Оноуларын
Къарачайгъа келтирди.
Татаркъанны
Суу ызында ызлары,
Аны табхан тулпар къатын
Дотдайланы къызлары.
Къарачайгъа Тебердиден
Келин болуб келгенди,
Джаш келинни тулпарлыгьын
Къайын ата билгенди.
Къабартыдан джер излеб
Келечиле ийдиле.
Келечиле ызларына
Хапар айтыб келдиле:
«Тулпарыгъыз,
Тулпарымы тутсун да,
Алышханда
Тулпарымы джыкъсын да,
Ол заманда
Джерге белги салырма.
Тулпарымы джыгьалмаса,
Къой Ёлгенни,
Тик Къулакъны да алырма...»
Къайын ата
Келиб айтды келиннге,
Келин, барыб, ангылатыб эрине,
Чачын джыйыб,
Эркишича кийинди,
Тулпар келин
Къайиш къысды белине.
Къайын агьачдан
Къалын къабукъ сойдурду,
Сайлаб сапын
Хизенине джыйдырды,
Атасыны тилеклерин тындырды,
Къабартыны гёджебини
Билеклерин сындырды.
Джаш келинни
Тулпарлыгъын сайлала,
Къабартыны гёджебини
Экиси да билеклерин байалла.
Бёркю тюшюб,
Къутас чачы тёгюлдю,
Джаш келиннге
Джер саугъала берилди
Джай джайлыкъгъа
Эки сыртны арасы,
Шагьатыбыз
Багьатырны таласы.
Талабызда
Башха адамны иши джокъ,
Татаркъанны
Танымагьан киши джокъ.
/…/ Энтда атамдан эшитген бир хапарымы айтайым. Атам а аны къарт атасы Джатдоланы Джаныккуну ауузундан эшитгенди.
«Къобан, Джатдо, Багъатыр туугьан къарнашла эдик. Энибиз башха болгъан эди, тамгъабыз бир эди. Джайлыкълада, къышлыкълада бир кьош болуб джашай эдих. Бир джыл джай джайлыкълада атларыбыз тас болдула да къалдыла. Ючеулен болуб, аланы излей джайылдыкъ. Айлана-айлана Нарсанагьа эндик. Анда хар ким да хапар соруучу бир акъылман къарт бар эди. Анга да къайтыб, ушакъ этиб, ызыбызгъа айландыкъ. Атла уа учдула-кюйдюле, джокъ. Чыгъа келиб, ючюбюз юч джер бла энтда сора, къарай, излей къайтыргъа келишдик. Алгъа келген бюгюннгю Бырмамытны башында тохтар, деб оноу этдик.
Кеч, къарангы болуб, айтхан джерибизге мен биринчи джетдим. Келсенг аллайгьа кел, бир уллу той бара. Къызла, джашла тепсей, акъсакъал къартла алагьа сюйюмлю къарай, эт къазанла къайнай, къайдам, къайсын ай¬тайым, сейир-тамаша. Анда-мында бир къош болмаса, бу тёгерекде не эл, не шахар джокъ, быллай бир адам былайгъа къайдан чыкъды деб, сейирсиниб, алагьа эс бёлюб, сынаб къарадым. Бутчукълары бурмачыкъла, къолчукълары къынгырчыкъла, кёзчюклери зугулчукъла, кеслери да бир тюрлю къымылдай. Быллай затлагъа тюбеген адамланы та¬ный эдим. Аланы хапарлары эсиме тюшдюле. Была шайтанла болгъанларын ангыладым. Алай а, не этерик эселе да бир къарайым деб, джукъ айтмай, алай симсиредим. Мени кёрмегенча этиб туруб, бир кесекден: «Ой, Джаныккугъа къара! Эслемей турабыз... Къайдан чыкъдынг?! Тамам ити кюнобюзге келгенсе, бери атла!.. Бу бозадан да бир ич, тепсеген да эт!» - деб, бири боза аякъны узатыб, бири да сахан бла тютюнлей тургъан этлени алыб джетди. «Шорпадан да кёрсюн», деб дагьыда бирлери уллу агъач аякъ бла узатды. Мен, аланы алмай, аллыма атлаб, къайнай тургъан къазанны къатына. барыб: «Эй, налат бурма бутла!» - деб, уллу чолпу бла шорпаны алыб, къызларыны юслерине чачыб тебредим. Сора: «Бисмиллах», - дегенлейиме: «Бырмамытны шорпасы къой этди, биш этди» - деб, меннге да аманны къуя, тас болдула.
Ол кёзюуге нёгерлерим да алайгъа келдиле. Хапарымы алагьа айтдым. Ахырда да бу къаяны атына Бырмамыт атайыкъ да къояйыкъ, дедиле ала. Ызыбызгъа къайтханыкъда, элге бизни хапарысыз джайылды. Къаягъа Бермамыт деб да андан сора аталыб къалды...
Бу хапарны къарт атамы эки нёгеринден да эшитгенме, - дёучен эди атам. (Газ. «Къарачай», 26.09.1992)
КНИИ №9.

Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
постоянный участник




Сообщение: 250
Зарегистрирован: 06.07.14
Репутация: 3
ссылка на сообщение  Отправлено: 18.03.16 11:07. Заголовок: "Вышел и Крымшам..


"Вышел и Крымшамхалов доблестный Гилястан. "
Гилястан это имя я так понимаю. получается Гилястан сын Крымшамхала или наооборот. К чему я это - если написано (тот же Кучук Джанхот) два имени то подразумевается что один сын второго. Сын Кучука будет уже не Джанхот, а например Мурза Кучук.

Гелястановы из проекта имеют отличную от Крымшамхаловых гг, но интересно было бы проверить Гилястановых кабардинских князей Не знаю на каких сведениях создана родословная последних.

Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
администратор




Сообщение: 9811
Зарегистрирован: 15.06.09
Откуда: ниоткуда
Репутация: 6
ссылка на сообщение  Отправлено: 18.03.16 19:13. Заголовок: Нет, Гилястан явно н..


Нет, Гилястан явно не сын Крымшамхала, а просто потомок. Всё же, имеется в виду здесь фамилия, скорее всего

Карачаево-балкарский ДНК-проект: http://www.familytreedna.com/public/KBalkarDNA/default.aspx?section=yresults

Базы данных:
http://www.ysearch.org/
http://www.semargl.me/
Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
постоянный участник




Сообщение: 251
Зарегистрирован: 06.07.14
Репутация: 3
ссылка на сообщение  Отправлено: 18.03.16 21:00. Заголовок: Albert пишет: С ..


Albert пишет:
[quote]`
С какого по твоему периода людям начали присваивать фамилии в Карачае и в какое время происходили события из песни?

Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
администратор




Сообщение: 9813
Зарегистрирован: 15.06.09
Откуда: ниоткуда
Репутация: 6
ссылка на сообщение  Отправлено: 18.03.16 21:18. Заголовок: У разных родов в раз..


У разных родов в разное время появлялись фамилии. У Крымшамхаловых рано! А в какое время происходили события из песни, трудно сказать. Век 17, наверное...

Карачаево-балкарский ДНК-проект: http://www.familytreedna.com/public/KBalkarDNA/default.aspx?section=yresults

Базы данных:
http://www.ysearch.org/
http://www.semargl.me/
Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить



Сообщение: 1440
Зарегистрирован: 10.04.13
Репутация: 3
ссылка на сообщение  Отправлено: 18.03.16 22:02. Заголовок: Татраханны джыры? Не..


Татарханны джыры? Не 19 век разве?

Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
администратор




Сообщение: 9814
Зарегистрирован: 15.06.09
Откуда: ниоткуда
Репутация: 6
ссылка на сообщение  Отправлено: 18.03.16 22:07. Заголовок: А, о Татаркъане речь..


А, о Татаркъане речь?))) Я что-то Гилястана, Эльбуздукъа и другихх вспомнил))). Думал, что речь о Гошаях-бийче)). Елчин же, вроде, Эльбуздука упоминал, если я сейчас не ошибаюсь...

Карачаево-балкарский ДНК-проект: http://www.familytreedna.com/public/KBalkarDNA/default.aspx?section=yresults

Базы данных:
http://www.ysearch.org/
http://www.semargl.me/
Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
постоянный участник




Сообщение: 252
Зарегистрирован: 06.07.14
Репутация: 3
ссылка на сообщение  Отправлено: 18.03.16 22:08. Заголовок: если 17 то это не мо..


если 17 то это не могут быть фамилии...я так думаю, вот 19 возможно. Тут все таки как ты говоришь Альберт фамилииЮ потому как их тут много.
Ео в общем вопрос интересный и важный.

Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
постоянный участник


Сообщение: 800
Зарегистрирован: 12.05.13
Репутация: 3
ссылка на сообщение  Отправлено: 18.03.16 23:04. Заголовок: Тульчинскийни версия..


Тульчинскийни версиясы тюзюрек болур . Орусчагъа кёчюргенде джангылычла ийген эсе да , идеологланы къоллары тиймегенди. Джатто улу джазгъан версия ,аллах гюнах айтдырмасын, "новоделге" ушайды. Музыкадан уллу хапарлы тюлме ,алай а ол тизгинлени адам къаллай макъам бла джырларыгъын ангылаялмайма.

Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
постоянный участник




Сообщение: 255
Зарегистрирован: 06.07.14
Репутация: 3
ссылка на сообщение  Отправлено: 18.03.16 23:34. Заголовок: а оригинала нет ?..


а оригинала нет ?

Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить



Сообщение: 1442
Зарегистрирован: 10.04.13
Репутация: 3
ссылка на сообщение  Отправлено: 19.03.16 00:00. Заголовок: Тульчинскийни да бар..


Тульчинскийни да барды политикасына бургъан затлары. Джер комисияда ишлей эди, бизни къабартыгъа кириб бийлерибиз болмагъанд, джер мюлкюбюз болмагъанд деб къралгъа сыйырыргъа излей эди джерлерибизни, къабартыда этгенлерича. Аны бла Кърымшаухаллагъа ёзденле деб сагъынганед Къаншаубийни юсюнден джазмасында.

Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить



Сообщение: 352
Зарегистрирован: 20.03.15
Репутация: 0
ссылка на сообщение  Отправлено: 19.03.16 01:13. Заголовок: Ой ДЖандар -ДЖандар ..


Ой ДЖандар -ДЖандар джаныгн а барсын кябагъа ит тамлыла джыйылгъандыла мудухну башы бабагъа --------Ой Юсейн бюгече тюш кёрдюм бизни арбазда къара сабан сюрюлюб сени да эки мыйыгъынг джюлюнб------ Юсеина котрый рнтировался в тихаря заметив лазутчиков помню что он Хубиев - А во т ДЖандара ни как не вспомню-может кто знает ? в этой песне про Татаркъан по моему есть всатавки от песни про ДЖандара в роде попури-

Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить



Сообщение: 1443
Зарегистрирован: 10.04.13
Репутация: 3
ссылка на сообщение  Отправлено: 19.03.16 10:06. Заголовок: Джандара оспаривают ..


Джандара оспаривают Батчаевы и Салпагаровы.

Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
администратор




Сообщение: 9819
Зарегистрирован: 15.06.09
Откуда: ниоткуда
Репутация: 6
ссылка на сообщение  Отправлено: 19.03.16 13:48. Заголовок: Abrek пишет: если 1..


Abrek пишет:

 цитата:
если 17 то это не могут быть фамилии...я так думаю, вот 19 возможно. Тут все таки как ты говоришь Альберт фамилииЮ потому как их тут много.
Ео в общем вопрос интересный и важный.

Нет, я просто о другой песне подумал. Вчера я усталый приехал и даже не посмотрел о какой песне шла речь. Подумал, что раз там есть Гилястан Крымшамхалов, то, наверное, речь о "Гошаях".))) А "Татаркъан" всё же 19 века песня. Но что касается 17 века, то у Крымшамхаловых фамилия уже была тогда

Карачаево-балкарский ДНК-проект: http://www.familytreedna.com/public/KBalkarDNA/default.aspx?section=yresults

Базы данных:
http://www.ysearch.org/
http://www.semargl.me/
Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
постоянный участник


Сообщение: 801
Зарегистрирован: 12.05.13
Репутация: 3
ссылка на сообщение  Отправлено: 20.03.16 22:14. Заголовок: Albert пишет: А ..


Albert пишет:

 цитата:
А "Татаркъан" всё же 19 века песня


Джырда айтылгъан адамла орус документледе тюбеймидиле ? Шакъманланы генеалогия тереклери бармыды ? Джырны бир вариантында Къызылкёнчек улу Иммолат
айтылад, биринде уа Кърымшаухалланы Гилястан биринчи тамадалыкъ этгенча. Хабичев ол Иммолатха Кърымшаухалды деб джазад .Бир адамны юсюнденмиди ангыламайма. 19 ёмюрде джашагъан Подпоручик Крымшамхалов Гилястан Бийнегерович (до 1815 – 1851) барды. Сора дагъыда бир зат.
Джырда "Къызылкёнчек улу омакъ Иммолат Аягъындан черкес атлай асхайды" деб джазылад ,сынчыкълаб джюрюйд дегенлиги болур .
Дьячков-Тарасов джазгъан хапарлада уа бир Гилястан Сынчок деген сагъынылады ,эбзеле бла Хурзук башында къазауат этген.

Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить



Сообщение: 1444
Зарегистрирован: 10.04.13
Репутация: 3
ссылка на сообщение  Отправлено: 20.03.16 22:46. Заголовок: Татархан который у П..


Татархан который у Петрусевича не тот самый?

Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
постоянный участник


Сообщение: 802
Зарегистрирован: 12.05.13
Репутация: 3
ссылка на сообщение  Отправлено: 23.03.16 07:29. Заголовок: Мунда уа Татаркъан т..


Мунда уа Татаркъан темирчи болгъанды деб джазады
Неге таяныб джазады экен ? Огъесе бир-бир историклеча "сол тобукъдан" атыб , къагъыт тёзерикди дегенлигимиди ?
click here

Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить



Сообщение: 355
Зарегистрирован: 20.03.15
Репутация: 0
ссылка на сообщение  Отправлено: 23.03.16 12:04. Заголовок: Умар -кечмеклик-Тата..


Умар -кечмеклик-Татаркъанга темирчи болургъа нек болмайды? керек заманда- ? чемер адам хар негеда болумлу болады- мени кёлюме келген-

Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
администратор




Сообщение: 9830
Зарегистрирован: 15.06.09
Откуда: ниоткуда
Репутация: 6
ссылка на сообщение  Отправлено: 23.03.16 12:48. Заголовок: Нек болмайды болмай ..


Нек болмайды болмай а! ))) Алай а ол темирчи болмай тургъанлай, темирчиди деб джазылса, аллайгъа ЁТЮРЮК дейдиле)))

Карачаево-балкарский ДНК-проект: http://www.familytreedna.com/public/KBalkarDNA/default.aspx?section=yresults

Базы данных:
http://www.ysearch.org/
http://www.semargl.me/
Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить



Сообщение: 168
Зарегистрирован: 25.01.13
Репутация: 2
ссылка на сообщение  Отправлено: 23.03.16 14:39. Заголовок: Умар пишет: Мунда у..


Умар пишет:

 цитата:
Мунда уа Татаркъан темирчи болгъанды деб джазады
Неге таяныб джазады экен ?


Мен кесим эшитгеними айтайым. Бостанланы Батдал, белгили Хабич улуну къайын атасы (эртде аушхандыла экисида, Аллах рахматын берсин) айтханъа кёре Татаркъан (Батдалны сёзлери бла айтайым):"Къарачайда темирни эритиб, андан шкок этиб, багъырны эритиб андан да къазан этиб, залыкъылдыны эзиб от этиб джугъутурну уруб ол къазанда бишрген биринчи Татаркъан болгъанды". Башха адамладен эшитгеним а, ол Татаркъан болмагъанды аны джашы Баракъ болгъанды. Ол заманлада къойчу, темирчи, тойчу, къазаутчы (орусча атыргъа-широкий профиль) болмасала да къарачайлыланы айаб къоярыкъ тюйюл эдиле.

Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
moderator


Сообщение: 2908
Зарегистрирован: 22.06.09
Репутация: 4
ссылка на сообщение  Отправлено: 23.03.16 17:03. Заголовок: Ма быллай хапарлагъа..


Ма быллай хапарлагъа Хабич улу бла башха илмучула эсни кебюракъ белселе къалай иги боллукъ эдиле.


Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
moderator


Сообщение: 2909
Зарегистрирован: 22.06.09
Репутация: 4
ссылка на сообщение  Отправлено: 23.03.16 17:03. Заголовок: Ма быллай хапарлагъа..


Ма быллай хапарлагъа Хабич улу бла башха илмучула эсни кебюракъ белселе къалай иги боллукъ эдиле.


Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
постоянный участник


Сообщение: 803
Зарегистрирован: 12.05.13
Репутация: 3
ссылка на сообщение  Отправлено: 23.03.16 19:46. Заголовок: Татаркъанча миллетде..


Татаркъанча миллетде белгили адамланы юсюнден кёб зат айтылыучанды .Мен темирчи деб бюгюнге дери эшитген неда окъугъан этмеген эдим да, аны ючюн сора эдим.
Айтылгъан зат барысы тюз болуб барса уа. Лепусха джашларына айтхан назмуча болмасынла айтылгъан хапарла. "Той" бла "къой"гъа "бой" рифма болуб, таб келишгенин кёреме .Алай а орус тилге бурундан да уста болгъаныбызны билмей эдим.
Ол джыр къачан этилгенин билир ючюн ,джырда джазылгъан адамланы (Гилястан ? Иммолат ? Мука улу Байчагъар ,Шакъманланы Тамма зат) не документледе ,не генеалогия джазыулада къачан джашагъанларын билелсек , былай деб айтырча боллукъ эдик.

Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить



Сообщение: 356
Зарегистрирован: 20.03.15
Репутация: 0
ссылка на сообщение  Отправлено: 23.03.16 23:44. Заголовок: Умар тикрал блайды д..


Умар тикрал блайды дерге тюзю кертиси джырны эшитмегенме алай а биле да болурса бизде БОЙ деген сёз кесибизде барды-бойлу сноними онглу - бойлу мал- не да бу терек ол биринден бойлуракъды =уллуракъды -д-а-к - бу сёз келиширик тююлмюддю джырнынгы магъанасына ?

Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить



Сообщение: 169
Зарегистрирован: 25.01.13
Репутация: 2
ссылка на сообщение  Отправлено: 24.03.16 09:58. Заголовок: Умар пишет: Айтылгъ..


Умар пишет:

 цитата:
Айтылгъан зат барысы тюз болуб барса уа.


ДНК-ны кючю бла айтылгъан затла бары тюз болмагъанын кёрдюк да. Хар адам (къарт, джаш болса да) кесича къатышдыра береди. Умар айтханлай, хар айтылгъаннъа инаныб бармай, сюзюб къараргъа керекди.

Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
Ответов - 41 , стр: 1 2 All [только новые]
Ответ:
1 2 3 4 5 6 7 8 9
большой шрифт малый шрифт надстрочный подстрочный заголовок большой заголовок видео с youtube.com картинка из интернета картинка с компьютера ссылка файл с компьютера русская клавиатура транслитератор  цитата  кавычки моноширинный шрифт моноширинный шрифт горизонтальная линия отступ точка LI бегущая строка оффтопик свернутый текст

показывать это сообщение только модераторам
не делать ссылки активными
Имя, пароль:      зарегистрироваться    
Тему читают:
- участник сейчас на форуме
- участник вне форума
Все даты в формате GMT  3 час. Хитов сегодня: 64
Права: смайлы да, картинки да, шрифты да, голосования нет
аватары да, автозамена ссылок вкл, премодерация откл, правка нет